Tarih: 10.02.2017 12:35

KOTODER Başkanı Salih Şahin, kaybolan Kars türkülerini gündeme taşıdı

Facebook Twitter Linked-in

Kars Oyunları, Türküleri ve Ozanları Derneği (KOTODER) Başkanı Salih Şahin, sık sık dile getirdiği gibi Kars ve çevresinin kaybolan ve kaçırılan kültürel değerlerini bir kez daha gündeme taşıdı.
Bu sorunu dile getirmekte her zaman olduğu gibi yalnız kaldığını ifade eden Şahin, kendi adına değil Kars adına ve Kars’ın kültürel geleceği adına üzüldüğünü belirtti.
Kars’ta yemek kültürüne verilen önemin çeyreği kadarının halk müziğine verilmediğini ve bu yüzden Kars halk ezgilerin, halk müziğinin, ozanlığın ve halk oyunlarının giderek yok olduğunu ve bu duruma karşı hiç kimsenin tepki göstermediğini ve önlem almadığını söyledi.
Şahin “Kars adına çok üzülüyorum. Diğer iller kültürel ve müzik faaliyetleriyle dikkat çekerken, Kars’a 40 - 50 bin TL ücretle sanatçı getirilirken, Kars müziğinin yok olmasına göz yumuyoruz. STK temsilcilerimiz ve birçok tüzel kişiliklerimiz düzenledikleri eğlencelerde Kars müziğinin dışında diğer yörelerin müzikleriyle eğlenirken, Kars adına sadece yeme içme ziyafetleriyle dikkat çekmeye çalışıyoruz. Yani bir noktada geleceği değil de günü ve günün ticaretini kurtarmaya çalışıyoruz. İşte bu nedenle de Kars’tan göç tırmanmaktadır. Kimseler de bu durumun farkında değildir” dedi.
Karslıların kendi müziğine ve kültürüne sahip çıkmaması nedeniyle birçok türkü ve kültürel eserin başka kişi ve yörelere mal edildiğini ve hatta yozlaştırıldığını da ifade eden Salih Şahin, birçok Kars türküsünün tahrip edilerek Erzurum adına kayıt altına alındığını ve son olarak da TRT Erzurum Radyosu Sanatçısı Mehmet Çalmaşır’ın Kars’tan resmi kanallar aracılığıyla çok sayıda eseri götürdüğünü ileri sürdü.
KOTODER Başkanı Müzisyen Salih Şahin, “Şimdi gelelim kendi elimizle kültürümüzü başkasına peşkeş çekmemize. 2009 yılında TRT Erzurum Radyosu Halk Müziği sanatçısı Mehmet Çalmaşır’ın Kars’taki türkü derlemelerine. Bazı kişiler devreye girdi. Valilik ve Digor Kaymakamlığı Mehmet Çalmaşır’a her tür destekte bulundu. Digor’da öğrencilerden seçme yapılarak “Gönül Korosu” adı altında bir koro kuruldu. Cihaz enstrümanlar alındı ve maddi destekler oldu. SODES’in, vakfın ve kaymakamlığın maddi imkanları kullanıldı. Yörede saklı kalan türküleri ve kültürel değerleri toplayıp değerlendirmek amacıyla başlatılan bu çalışma için valilik kanalıyla resmi kurumlara, kaymakamlıklara hatta köy muhtarlıklarına yazı yazılarak eldeki yazılı, sesli belgeleri, türküleri, hikayeleri aşık havaları kaymakamlıklara verildi ve valilik aracılığı ile havuzda toplanması sağlandı ve tabiri caizse kurdun ağzına nefis kuzular teslim edildi. Dönemin Digor Kaymakamı Serkan Şeker döneminde harcamalar yapılarak 2009-2010 yıllarında Kars’ta, Ankara’da bazı illerde hatta 2-3 kez yurtdışında konserler verdi. Cumhurbaşkanına bile çıkarıldı. Ama repertuarda 2-3 bilinen Kars türküsü vardı, yeni bir şey yoktu. Ne üzücüdür ki birçok Karslı yazarımızda yetkililerimizde överek bitiremedi. Büyük hizmet geldiğini sandılar. Şimdi soruyorum ilgililere, maddi kaynak sağlayan yetkililere, bu parlayan ve şimdi külleri bulunan bu çalışma için toplanan Kars’ın kültürel belgeleri nerede? Ne yapıldı? Daha doğrusu, söz eklenerek Erzurum türküsü, oyun havası, aşık havası, hikayesi olarak yayınlanmasından çok mu zevk alıyorsunuz? Kars’ın kültürünü başkasına resmi elden vermek hangi akıllının sivri mantığı idi? Karslı ne güne duruyor? Bilinen bir gerçek var ki Elazığ, Erzincan, Ağrı, Muş, Kars, Iğdır, Ardahan gibi illerin halk türkülerinin büyük bölümü Erzurum adına yayınlanıyor. Başta Kars Biz kendi elimizle kültürümüzü teslim edersek daha çok ağlayacağız” şeklinde konuştu.


Orjinal Habere Git
— HABER SONU —